Site icon MEGESOFT

Dijital Pazarlama Deyince Esnafın Aklına Gelen 10 Şey

Dijital Pazarlama Deyince Esnafın Aklına Gelen 10 Şey

Bu konuya ‘Dijital pazarlama nerede hayatımıza giriyor?’ diye sorarak başlasak çokta hata etmiş olmayız sanırım. Mahallemizdeki bakkal Orhan Amca’nın bakkalorhan.com diye web sitesi açması hepimizin garibine gider çünkü o neticede bakkal Orhan Amca. Nasıl olabilir yani? Orhan amca merhaba, silkelen ve kendine gel. Şaka bir yana esnaf amcalarımız da bu konuya pek sıcak bakmıyor.

Mahalleli Olmak

Çoğumuz bir yerde mahalle kültüründen geliyoruz ve az çok bu nostaljik yapının içerisinde bulunduk. Hepimiz karşı komşu Saniye teyzeden bir fincan şeker istedik. Peki ya bir fincan kahveyi internetten istesek? Saniye Teyze’nin kişisel web sitesi olsa? Garipsiyoruz. Alışageldiğimiz yetişme biçimi bunu bir hayli reddediyor ve hatta olur mu öyle şey deyip gülüp geçiyoruz. Bakkal Hasan Amca ve Saniye Teyze’nin kızları ve oğulları olduğumuza göre bu gayet normal. Tabii bakkal Hasan Amca ve Saniye Teyze’nin böyle düşünmesi de. Bakalım esnaf amcalarımız dijital pazarlama hakkında neler düşünüyor olabilir.

1)Mahalle Kavramı

Tanıdıklardan oluşan ve bildikleri gördüklerini insanlara ihanet olarak düşünen de var bu dijital pazarlama durumunu. İnsan ilişkilerini yabana atmak istemeyen de. Dükkan da bir çay içip sohbet etmeyi, yüz yüze konuşup hal hatır sormayı daha çok tercih ediyorlar.

2)Müşteri Portfolyosu

Mahallesi olunca insanın müşterisi de haliyle komşusundan eşinden dostundan oluyor. Esnaf amcamızın elindeki kitle belli. Beklentilerimiz belli. Bu ay paramız çıkışmadı öteki ay öderiz diyebildiğimiz esnaf amcamız belirli bir kitle için savaş vermiyor ki, dijital pazarlasın kendini.

3)Aracılar

Ahmetgilin yeğenin oğlu İzmit’te çalışıyormuş. Dijital pazarlama ne ola ki? Ahmet’e söylesek olmaz mı acaba? Tanıdıklar aracılığıyla bir şeyleri yaptırmak daha güvenilir geliyor. Hem onlar hem de biz kazanalım mantığı da ön planda tabi ki. Para yabancıya gitmesin misali.

4)Yerellik

Ya sen şimdi burda ki ayakkabıyı alacaksın da Antalya’ya götüreceksin de, orda bunu satacaksın da, kargosuyla ulaştırmasıyla uğraşacaksın? Ne gerek var mahallemizin, şehrimizin suyu mu çıktı da bilmediğimiz yerde iş yapacağız, tutunamayız hele bütçemiz hiç kaldırmaz. Riskli işler bunlar. Bilindik müşteriler ve mahalle kavramı elbette ki burada etkisini sürdürmeye devam ediyor.

5)Kendi Yağıyla Kavrulmak

Bir lokma bir hırka. Kimseye muhtaç olmadan herhangi bir maddi kayba uğramadan risksiz yaşam biçimiyle gönüllere taht kuran esnaf amca felsefesi. Çok fazla beklentiye ve riske girmeden ekonomik kararlarını bütçelerine uygun tutmaya çalışıyorlar.

6)Güvensizlik

Büyük firmalarla baş edemeyeceğini düşüyor esnaf amcalarımız. Dijital pazarlama yapsa dahi yeterli verim alamayacağı için pekte gerekli görmüyor. Kendi sermayesi için belki çok büyük bir gelecek görmüyor. Rekabete girip elindekini kaybetmek istemiyor.

7)Gelenek

Osmanlıdan beri süregelen esnaflık bilinci, loca teşkilatları ne kadar etkisini eskisi kadar sürdürmese de hala tamamen kaybolmuş değil. Her şeyi geleneklere göre yapmak bir ritüel gibi düşünülebilir.

8)Kurumsallaşma Korkusu

İşleri büyüterek, daha fazla sorumluluk alarak bunu bir külfet haline dönüştürmek ve elindeki kitleyi kaybetmek istemeyen esnaf amcalarımız dijital pazarlamayla içli dışlı değil. Mahalle bilincindeki samimiyetin kaybolması ve daha da ciddileşecek kurumsallaşma durumunu bir yerde idare etmesi zorlaşacak elbet.

9)Facebook

Sık sık dijital pazarlama kavramını duyan ve yeni nesile ayak uydurmak isteyen esnaf amcalarımız da yok değil. Hiç beklemediğiniz bir anda mahallenizin sucusu Nusret adına açılmış bir facebook hesabından arkadaşlık isteği alabilir ve bununla kalmayıp ‘Su lazımsa, burdan haber verebilirsin abi.’ diye mesaj alabilirsiniz.

10)Yüksek Beklenti

Çoğu esnaf amcamız da sabırsızlığını ve heyecanını kontrol edemeyerek bir anda büyük bir kazanç bekliyor. Dijital pazarlama için web sitesi yaptırdıktan hemen sonra ve hatta ertesi gün ‘Hani nerde ya bizim müşteriler?’ diye sızlanabiliyor.

Exit mobile version